اخلاق
لف : شاخصه هاي اخلاقي يك طلبه از جهت انگيزه و هدف:
1. يكي از شاخصه هاي مهم اخلاقي جوينده علم و دانش از منظر اسلام اين است كه داراي انگيزه الهي بوده و با انگيزه كسب منافع دنيايي بدنبال علم نمي رود .
2. هدف دانشجو از كسب علم جاه طلبى ، شهرت ، فخر فروشي و برتري طلبي نمي باشد .
ب : مختصات اخلاقي و رفتاري طلبه در حوزه فردي:
1. يك طالب علم از منظر اسلام مقيد به وظائف و شعائر دينى مي باشد و در اين زمينه كوتاهي نمي نمايد .
2.ضرورت توجه به قرآن كريم به عنوان نخستين و اساسى ترين ماده درسي هر طلبه
3.اهتمام و مطالعه احاديث معصومين عليهم السلام به عنوان بهترين علوم .
4.طالب علم همراه با كسب علم در مسير پالايش دل از رذائل اخلاقى نيز كوشش مي كند.
5. همواره با توكل به خدا در مسير علم آموزي قدم مي گذارد .
6.يك طلبه موفق، داراي حسن خلق و فروتنى مي باشد .
7.از ديگر شاخصه هاي اخلاقي طلبه اين است كه داراي عفت نفس مي باشد .
8.بلند همتي از ديگر مختصات اخلاقي يك طلبه مي باشد .
9. طلبه فرصتهاى زندگانى را به نحو احسن غنيمت مي شمرد .
10.طلبه موفق از معاشرت با افرادي كه وي را از مسير تحصيل علم و تهذيب اخلاق دور مي كنند پرهيز مي نمايد .
11. رعايت نظافت و پاكيزگى
12. برخورداري از آراستگي ظاهر
ج : شاخصه هاي اخلاقي طلبه در نحوه علم آموزي:
1. طلبه داراي پويايي و تحرك علمي مي باشد .
2. برنامه ريزى منظم و دقيق براي تمامي ساعات شبانه روزى
3.انتخاب رشته تحصيلي تخصصي او اگر غير از فقه و اصول به علم ديگري گرايش دارد بر اساس اهميت و جايگاه آن علم، علاقه و فهم و استعداد وي و نياز جامعه مي باشد .
4. مداومت و استمرار در مسير علم آموزي
5.خستگي ناپذير بودن يك طلبه در كسب علم
6. خوددارى از مجادله و ستيزه جوئى در طرح مباحث علمي
7. تسليم بودن در برابر حق
8. پرسش و پرسشگري از مهمترين شاخصه هاي طلبه مي باشد .
9. ضبط و نگارش مطالب علمي
10. رعايت انضباط و حضور مستمر در كلاسهاي درس
11. دقت و بررسى مطالعات و محفوظات و منابع آن ها خود را براي حضور در كلاس درس و فراگرفتن علم از لحاظ روحى و ذهنى آماده مي نمايد .
د : شاخصه هاي اخلاقي طلبه در محضر استاد:
1. از آنجا كه جايگاه استاد در اسلام بسيار مهم و رفيع مي باشد تا حدي كه به عنوان پدر معنوي انسان مطرح گريده لذا طلبه از ديدگاه اسلام پاي كرسي هر استادي زانو نمي زند بلكه بر اساس معيارهاي مشخصي كه در دين اسلام مطرح گرديده به دنبال استادي مي گردد كه در خور چنين شان و جايگاهي باشد تا بتواند روح و عقل وفكر خود را همچون زميني مستعد در اختيار او بگذارد و استاد شايسته نيز در اين زمين بجاي پرورش علفهاي هرز درختاني بارور را به ثمر رساند .
2. تواضع و فروتنى در برابر استاد
3.طلبه از منظر اسلام از استاد خود همواره به احترام ياد مي كند